
professional and academic summary
PhD candidate in Languages and Technologies at University of Campinas (UNICAMP), visiting researcher at Centre for Sociodigital Futures at University of Bristol. Master degree in Artificial Intelligence and Ethical Impacts in Education from Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP) and master in Education, Family and Technology from the Pontifical University of Salamanca (Spain), postgraduate in Communication Process Management from University of São Paulo (USP), specialist in Design Thinking from School of Higher Education in Advertising and Marketing (ESPM), and graduation in journalist from Cásper Líbero Foundation. Priscila has been working in the education, communication and digital technology field for over 20 years in schools, government and organizations in the 3rd sector. She was the coordinator of EducaRede Program (2001-2010), a pioneer program in training educators for the educational use of the internet.
In 2010 she founded Instituto Educadigital, brazilian organization that has been internationally awarded for its work in the couse of open education allied to digital rights and the 4th SDU of Agenda 2030 (quality, equity and inclusion).In 2013 she was Invited to join Ashoka, a well-known social entrepreneur network in Brazil.
Professor of extension and postgraduate courses at PUC-SP, UNPA/Argentina and Singularidades Institute. Researcher at the Open Education Initiative at UNESCO Chair on Distance Education Chair at the University of Brasilia, she develops direct training of public managers of the Ministry of Education, CAPES and Universidade Aberta do Brasil (UAB – Open University of Brazil). Member of the Expert Research Committee of the TIC Education of Cetic.br/Nic.br and the Brazilian Campaign for the Right to Education‘s GT Tech. She studies the relationship between complexity in education in the face of advances in applications and social impacts of Artificial Intelligence
books (in Portuguese)
- Inteligência além da Artificial: educar para o pensar complexo (2022)
- Design Thinking e a Ritualização de Boas Práticas Educativas (2018 e 2024)
- Como Implementar uma Política de Educação Aberta (2017)
- Design Thinking para Educadores (2014)
- Recursos Educacionais Abertos: práticas colaborativas e políticas públicas (2012)
papers
- EN – Tehcnological infraestructures for education as a political project toward digital sovereingnty
- EN – Research on Sociodigital Futures: claims and affordances in evidence
- IA, Educação e Contemporaneidade: dos ambientes às assemblagens (EN version at Zenodo)
- IA na Educação: da programação à alfabetização em dados
- EN – Mapping surveillance capitalism in south american higher education
- EN – Oppening UP Digital Tech for Education
- Educação na Contemporaneidade: entre Dados e Direitos
- Recursos Educacionais Abertos no Brasil: 10 anos de ativismo
- Recursos Educacionais Abertos e as novas práticas sociais
- Educação Aberta e Recursos Educacionais Abertos na Política Pública Brasileira
- Recursos Educacionais Abertos, formação de professores e o desafio de educar na cultura digital
newspaper articles and interviews
- Como escapar dos serviços grátis das BigTechs e da vigilância de dados? FreshEd
- Como surgiu o Educadigital – TripTransformadores
- Design Thinking para Educadores – I-genius
- Beyound Application: Education and AI
- Open Innovation in Education Study: Concepts and Business Models
- 20 Tendências Tecnológicas na Educação
- Avanços e Equívocos da Educação Digital – Technopolítica
- Design Thinking: espantos, coletividades e rituais
- Como o Uruguai pode inspirar o Brasil
- Livros, leitura e acesso
- Inconvenientes das Tecnologias
- Educação Aberta: Avanços e Retrocessos
- Medium – artigos
awards
- Menção honrosa Prêmio Enap de Educação 2023
- Open Education Awards 2019 winner with Open Education Initiative
- Nomination of Educadigital for a WSIS Award from the UN Information Society Summit in its role as educators and managers (2019)
- Flash grant from Shuttleworth Foundation for the creation of REliA, open license educational resource reference
- Semi-finalist in the Reinventing Learning Challenge Award with Design Thinking for Educators (2014)
- ARede Award winner with REA.br project (2012)
other achievements
- Visiting Fellow no Centre for Sociodigital Futures, na Universidade de Bristol (desde 2023)
- Concepção e desenvolvimento de cursos e formação EaD, como o Líder Docente STEM e Líder Educação Aberta da UNESCO Brasil
- Formação e mentoria de gestores públicos da CAPES e MEC sobre educação aberta e direitos digitais
- Mentora do Worskhop sobre Ciência Aberta e Educação Aberta para universidades de Cuba, Peru e Bolívia, na cidade de Lima (Peru), organizado pelo VLUHR, consórcio de universidades flamengas (Bélgica) – 2019
- Participou dos workshops internacionais sobre melhor regulação da internet na América Latina, organizados no Brasil e em Buenos Aires (Argentina) pelo CELE-Universidade de Palermo, Artigo 19, Fundação Karisma e Pan American Development Foundation – 2019
- Membro da comunidade internacional de mentores no Open Education Policy Forum, realizado anualmente pelo Open Education Consortium na Polônia – 2019
- Representou o Brasil nos Congressos Internacionais de Recursos Educacionais Abertos da UNESCO, em Paris/França 2012 e Liubliana/Eslovênia 2017
- Representou o Brasil no Advocacy Day sobre Recursos Educacionais Abertos na Casa Branca, em Washington/DC em 2014
- Organizou a tradução e adaptação para o Brasil o material Design Thinking para Educadores, da IDEO, 2014